Försäljningsvillkor
De här villkoren gäller när du säljer din telefon till PhoneTech på PhoneTech webbplats. Om du inte är en privatperson, vänligen kontakta oss på info@phonetech.se
Läs igenom de här villkoren noggrant innan du säljer din telefon till PhoneTech. Genom att fylla i försäljningsformuläret och sälja din telefon accepterar du PhoneTechs villkor. PhoneTech har rätt att efter eget gottfinnande godta eller neka försäljningen.
- Definitioner
”PhoneTech” avser PhoneTech Group.
”Du” avser säljaren av telefonen.
”Telefon” avser den iPhone som du säljer till PhoneTech.
”Villkor” avser PhoneTechs försäljningsvillkor.
”Betalning” avser den betalning du erhåller från PhoneTech för telefonen du säljer till PhoneTech.
”Dag” avser en arbetsdag. Veckoslut och helgdagar räknas inte som arbetsdagar.
”Paket” avser det paket du har skickat till PhoneTech som innehåller telefonen som säljs till PhoneTech.
”Bankuppgifter” avser de bankuppgifter du lämnar till PhoneTech för betalning.
”FMI” avser funktionen Hitta min iPhone på iPhone-telefoner.
”IMEI” avser den internationella identiteten för mobil utrustning.
- Säljare
Genom att sälja din telefon till PhoneTech och godkänna PhoneTechs villkor intygar du att du är en privatperson bosatt i EU och har juridisk rätt att ingå ett bindande avtal.
Du är skyldig att lämna dina fullständiga kontaktuppgifter, inklusive namn, fakturerings- och leveransadress, ett giltigt telefonnummer och en giltig e-postadress. PhoneTech förbehåller sig också rätten att be om ytterligare uppgifter från dig med avseende på betalningar via vår banktjänst. Det kan till exempel handla om ditt födelsedatum, din födelseort och din nationalitet/ditt medborgarskap. Du är ensamt ansvarig för att de uppgifter du lämnar till PhoneTech är korrekta och ansvarar även för eventuella kostnader som uppkommer ifall du anger felaktiga kontakt- och bankuppgifter.
Om du inte tillhandahåller de efterfrågade uppgifterna inom 14 dagar skickas telefonen tillbaka till dig och du debiteras för fraktkostnaderna.
Genom att sälja din telefon till PhoneTech intygar du att du är telefonens ägare, att telefonen har använts av dig och att du har fullständig rätt att sälja och ta emot betalning för den.
Genom att sälja din telefon till PhoneTech intygar du att du har uppnått den lagstadgade ålder som krävs för att sälja och ta emot betalning för den telefon du försöker sälja till PhoneTech. Om du inte har uppnått den lagstadgade minimiåldern har du fått tillåtelse av din förälder eller vårdnadshavare att sälja din telefon till PhoneTech.
Genom att sälja din telefon till PhoneTech ger du PhoneTech fullständig rätt att undersöka telefonen/ telefonerna med avseende på eventuella saknade delar och/eller skador. Detta kan kräva att
PhoneTech fysiskt öppnar telefonen/telefonerna.
Kunduppgifter lagras i PhoneTechs kundregister och används för att administrera och hantera kundrelationer. Mer information om behandlingen av personuppgifter finns i PhoneTechs integritetspolicy.
- Försäljningsvillkor
Försäljningsordrar är giltiga i högst 14 dagar från det datum de skickas. Därefter har PhoneTech rätt
att uppdatera priset efter eget gottfinnande.
När PhoneTech har fått din mobil och den har blivit inspekterad kan PhoneTech uppdatera priserbjudandet baserat på skicket på mobilen och för att återspegla värdet vid tidpunkten för inspektionen. Om prisuppskattningen ändras, kommer PhoneTech därefter be dig att antingen acceptera det slutgiltiga priserbjudandet eller välja att få din mobil skickad tillbaka till dig kostnadsfritt.
PhoneTech förbehåller sig rätten att begära ytterligare information om telefonernas ägande och dokumentation som styrker din identitet. PhoneTech förbehåller sig rätten att när som helst neka till transaktionen, särskilt i fall där vi upptäcker misstänkta aktiviteter eller bedrägerier.
Paketet som skickas till PhoneTech får endast innehålla en (1) telefon. Om du säljer flera telefoner
till PhoneTech ber vi dig att skicka dem i separata paket. Paket som innehåller mer än en (1) telefon betraktas som farligt gods och du bär alla risker och allt ansvar om du skickar mer än en telefon
till PhoneTech på ett felaktigt sätt.
När PhoneTech har tagit emot ditt paket och betalningen har genomförts övergår äganderätten till telefonen omedelbart till PhoneTech. Du kan när som helst avbryta försäljningen innan du skickar telefonen till PhoneTech.
Du ansvarar för alla försäljningsordrar som läggs på PhoneTechs webbplats och alla försändelser
som skickas med en etikett som tillhandahålls av PhoneTech tills paketet har levererats till PhoneTechs anläggning. Du har rätt att fritt välja en annan fraktleverantör på egen risk och bekostnad.
Om du använder en annan fraktleverantör måste du ändå lägga med PhoneTechs fraktetikett i paketet eftersom vi använder den för att identifiera din telefon.
Observera att PhoneTech använder olika fraktleverantörer på olika platser och att dessa fraktleverantörer tillämpar olika försäkringsvillkor. Mer information om försäkringsvillkoren finns på respektive fraktleverantörs webbplats.
Du ansvarar för att skydda paketets innehåll och förpacka det på lämpligt sätt. PhoneTech tar inget ansvar om paketet går förlorat eller skadas under transporten till PhoneTechs anläggning. Skicka inte med några andra föremål (t.ex. originallådan från Apple, SIM-kort, kablar, skal etc.). Eventuella andra föremål kasseras automatiskt och kommer inte att returneras till dig.
Om det uppstår problem med leveransen av paketet kan PhoneTech påbörja en utredning för din räkning direkt med den aktuella fraktleverantören och ge dig ytterligare information i efterhand.
Du ansvarar för fraktkostnaderna för returnering av paketet om det visar sig att telefonen inte är en originalprodukt från Apple, om telefonen tidigare har tagits isär och monterats ihop igen med reservdelar som inte är originaldelar från Apple, om paketets innehåll inte är en telefon eller av andra skäl som nämns i dessa villkor och som hindrar oss från att köpa din telefon och som du borde ha känt till.
I vissa fall godtar PhoneTech intakta modeller som inte är listade. Om du har en sådan modell ber
vi dig att kontakta oss genom att fylla i vårt kontaktformulär.
3.1. Telefonens skick
Vi ber dig att radera all data på din telefon innan du säljer den till PhoneTech. Så här raderar du telefonens data: Gå till Inställningar > Allmänt > Nollställ > Radera allt innehåll och inställningar. Observera att i samband med detta raderas all data från din telefon. Alla telefoner som säljs till PhoneTech nollställs av PhoneTech eller en samarbetspartner. PhoneTech tar dock inget ansvar för en telefon/telefoner som du inte har nollställt enligt ovan.
PhoneTech köper inte telefoner som är vattenskadade, böjda, har problem som tyder på moderkortsproblem, har ett felaktigt Touch ID, har FMI-funktionen (Hitta min iPhone) aktiverad, vars Face ID inte fungerar, som har sprickor på hemknappen som inte
kan repareras, som har anslutningsproblem (WiFi, GPS, SIM eller Bluetooth) eller telefoner
som tidigare har tagits isär och monterats ihop igen med reservdelar som inte är originaldelar från Apple.
Efter att vi har kontaktat dig har du 14 dagar på dig att stänga av FMI. Om vi inte får något svar från dig och FMI inte har stängts av 30 dagar efter att PhoneTech kontaktade dig första gången kommer telefonen att återvinnas.
PhoneTech köper inte stulna telefoner. Vi kommer att kontrollera telefonens rättsliga status med hjälp
av den internationella CheckMEND-databasen.
Telefonen måste vara en originalprodukt från Apple.
3.1.1. Krav på en nästan ny telefon
- Alla funktioner hos en nästan ny telefon måste vara fullt fungerande.
- Telefonens stomme måste vara hel och får inte vara sprucken eller uppvisa tecken på användning.
- Alla intakta telefoner måste uppfylla följande kriterier:
- Telefonen måste kunna startas och stängas av normalt.
- Telefonen måste ha ett batteri.
- Det får inte finnas repor på telefonens baksida eller skärm.
- Skärmen måste vara hel och fullt fungerande och den får inte ha sprickor eller synliga repor, ljusa punkter, mörkare områden eller andra färgfläckar.
- Skärmglaset, ramen och pekskärmssensorn måste vara hela.
- Telefonen får inte vara böjd.
- Telefonen måste innehålla alla originaldelar.
- Telefonens biometriska sensor (Touch ID/Face ID) måste fungera.
- Displayramen måste motsvara originalet. Det innebär t.ex. att en modell med
en viss färg måste ha en display med matchande färg. - Telefonen får inte vara vatten- eller brandskadad.
Om ett eller flera av dessa krav inte är uppfyllda kan det uppdaterade priserbjudandet komma att bli lägre än det ursprungliga priserbjudandet.
3.1.2. Definition av en trasig telefon
Skärmglaset och/eller pekskärmen är trasig eller skärmen har döda pixlar. Dessutom kan telefonen även ha något eller några av följande fel:
- Ett defekt batteri (telefonen startar om eller går ej att starta).
- Telefonens skärm är lös.
- Det kommer inget ljud från högtalarna eller när en AUX-kontakt är ansluten till telefonen.
- En eller flera mikrofoner fungerar inte.
- Volymknappen, ljud av-knappen och/eller strömbrytaren fungerar inte eller fungerar dåligt.
- Den främre och/eller bakre kameran fungerar inte eller fungerar dåligt (fokusproblem, skakighet eller synliga mörka fläckar i den bakre linsen).
- Den bakre eller främre kameralinsen är trasig.
- Kamerablixten fungerar inte.
- Närhetssensorn fungerar inte.
- Glaset på baksidan och/eller ramen har sprickor eller sitter löst.
- Laddningsuttaget är defekt (telefonen laddas inte eller uttaget sitter löst/uttagets form
har ändrats). - Vibrationsfunktionen fungerar inte.
- Telefonen saknar delar.
- Force Touch-funktionen fungerar inte.
- Telefonen kan laddas men kan inte ansluta till en dator (felet ”Inga data”).
- Trådlös laddning fungerar inte.
- NFC-chippet (Near-field Communication) fungerar inte.
Obs! Även om telefonen är trasig kan den fortfarande ha ett försäljningsvärde om moderkortet
är oskadat.
3.1.3. Definition av en återvinningsbar telefon
Som utgångspunkt kommer en telefon vars skick inte kan kategoriseras under någon av de ovannämnda kategorierna att kategoriseras som återvinningsbar. Mer specifikt kommer telefonen automatiskt att klassificeras som återvinningsbar om den uppvisar något eller några av följande fel:
- Det går inte att ringa med telefonen.
- Telefonen uppvisar problem som tyder på problem med moderkortet:
- Telefonen spelar inte in ljudfiler i något format.
- Meddelandet ”Ingen täckning” visas permanent på mobilindikatorn eller så kan enheten inte aktiveras.
- Telefonens GPS/Kompass (”Gyro”) fungerar inte.
- Ett programvarufel visas på ”Hello”-skärmen (iTunes kan inte ansluta till telefonen eller återställa fabriksinställningarna).
- Det kommer inget ljud från högtalarna eller när en AUX-kontakt är ansluten till telefonen, eller så fungerar inte en eller flera mikrofoner på grund av problem
med ljudkretsen.
- Telefonen ansluter inte till nätverket (WiFi).
- Telefonen är en iPhone av modell 11 eller senare och ersättningsskärmen uppfyller inte PhoneTechs krav eller är inte en originalskärm och meddelandet ”Viktigt displaymeddelande” visas på telefonen.
- Telefonen är en iPhone av modell 12 eller senare och kameran är inte en originaldel.
- Telefonen är böjd.
- Telefonen är vattenskadad.
- Hemknappen är sprucken och/eller fungerar inte eller fungerar dåligt.
- Telefonens Touch ID eller Face ID fungerar inte.
- Bluetooth fungerar inte.
- Telefonen känner inte igen SIM-kort.
- Telefonen är operatörslåst. Operatörslåsta telefoner kan inte köpas av PhoneTech. PhoneTech kan erbjuda 50,000 kronor för att återvinna dem. På grund av PhoneTechs GDPR-avtal kan PhoneTech inte agera ombud för dig och kontakta operatören för att låsa upp telefonen.
- Telefonen är en iPhone 7 modell A1660.
3.2. Telefoner som inte kan säljas
För iPhone-modellerna 7 och tidigare erbjuder PhoneTech ingen ersättning oavsett telefonens skick. PhoneTech köper inte heller svartlistade eller MDM-låsta telefoner. På grund av fraktrestriktioner kan PhoneTech inte köpa telefoner med skadade batterier.
3.2.1. Svartlistade telefoner
Om telefonen visar sig ha en historik som indikerar att den har tappats bort eller blivit stulen eller om PhoneTech får kännedom om andra problem som rör ägandet av telefonen (t.ex. svartlistning) kommer PhoneTech att meddela dig via e-post och placera telefonen i karantän under en inledande period på 14 dagar (”karantänperioden”). Betalning för telefonen kommer att hållas inne av PhoneTech till dess att CheckMEND-dokumentationen inte identifierar telefonen som stulen eller borttappad.
Under sådana omständigheter måste du kontakta säljaren, butiken, operatören eller den tredje part som sålde telefonen till dig för att bevisa att du är telefonens rättmätiga ägare, begära att informationen om att den är borttappad eller stulen återställs inom karantänperioden samt lösa alla andra problem som är kopplade till ägandet av telefonen.
Om problemen med telefonen i CheckMEND-databasen har åtgärdats och andra problem kopplade
till ägandet har lösts under karantänperioden kommer din försäljning att behandlas och betalas
som vanligt.
Om telefonen inte avmarkeras som stulen eller borttappad i CheckMEND-databasen inom 30 dagar kommer PhoneTech att återvinna telefonen, och genom att ingå detta avtal samtycker du uttryckligen till denna åtgärd. Om sådana åtgärder vidtas erhåller du ingen betalning.
Under inga omständigheter kan PhoneTech betala för en telefon som är borttappad, stulen eller registrerad som sådan om detta inte skriftligen har godkänts av CheckMEND och du samtycker
till att betala eventuella returkostnader.
Om du har mottagit betalning från PhoneTech för en telefon och PhoneTech senare får kännedom om problem som rör ägandet av telefonen ska du omedelbart återbetala hela beloppet till PhoneTech inom 3 arbetsdagar efter en skriftlig begäran från PhoneTech avseende sådan betalning i avvaktan på en utredning som genomförs av PhoneTech eller ett brottsbekämpande organ i syfte att fastställa ägandet av telefonen.
Om PhoneTech vid något tillfälle får kännedom om eventuella problem kopplade till ägandet av telefonen samtycker du till att samarbeta med PhoneTech fullt ut i syfte att lösa dessa problem. Detta kan eventuellt kräva kontakt med polisen och/eller andra brottsbekämpande myndigheter.
Om telefonen du har sålt till PhoneTech svartlistas efter att betalningen har genomförts har PhoneTech rätt att kontakta dig och begära att betalningen återbetalas.
Om svartlistningen inte kan tas bort ansvarar du för att kontrollera telefonens svartlistningsstatus och återbetala hela priset till PhoneTech. När PhoneTech har erhållit återbetalningen skickas telefonen tillbaka till dig.
3.2.2. MDM-låsta telefoner (Mobile Device Management)
MDM-låsta telefoner avser mobila enheter som ägs av ett företag och som övervakas och hanteras av företagets säkerhetsprogramvara. MDM-låsta enheter kan inte köpas av PhoneTech under några omständigheter eftersom du inte har rätt att sälja eller ta emot betalning för enheten. Enheten kommer att skickas tillbaka direkt till dig på PhoneTechs bekostnad. Om det finns rimliga misstankar om att du kände till telefonens status när du skickade in beställningen förbehåller sig PhoneTech rätten att debitera dig för leveranskostnaderna.
- Betalning
Priset som betalas för telefonen är baserat på telefonens modell, minne och skick. PhoneTech testar alla telefoner med branschledande programvara.
PhoneTech kommer att betala det beräknade priset om telefonen är i det skick du har angett. Betalningen kan också vara mindre om telefonen är i sämre skick än du har angett. I det senare fallet kommer PhoneTech att skicka ett bekräftelsemejl till dig som du måste godkänna innan betalningen genomförs. Annars kan du begära att telefonen skickas tillbaka till dig utan kostnad.
Om du av någon anledning tror att den telefon som returneras till dig inte är i samma skick som den var när du skickade den till oss ber vi dig att, senast 72 timmar efter att du fick tillbaka telefonen, kontakta vår kundtjänst för utredning.
Du har 14 kalenderdagar på dig att svara på PhoneTechs bekräftelsemejl. Därefter överförs äganderätten till telefonen automatiskt till PhoneTech. Om paketet inte hämtas ut efter att det har skickats tillbaka till dig utan returneras till PhoneTechs anläggning ska du stå för fraktkostnaderna
om du vill att paketet ska skickas tillbaka till dig igen.
När en betalning har genomförts har du avsagt dig dina rättigheter att kräva eventuell returnering eller återbetalning. Du måste vara medveten om att du är ensamt ansvarig för eventuella felaktigheter i de bankuppgifter du har lämnat.
Genom att godkänna klausulen ovan förbehåller sig PhoneTech rätten att debitera eventuella bankutredningsavgifter om du ber om ytterligare verifiering av transaktioner som har gjorts till ditt konto. Eventuella avgifter måste överföras till PhoneTechs bankkonto innan PhoneTech vidtar några utredningsrelaterade åtgärder.
Du måste fylla i alla nödvändiga uppgifter i det webbaserade försäljningsformuläret för att PhoneTech ska kunna genomföra betalningen inom den utlovade tiden. PhoneTech strävar efter att behandla betalningen inom nästa arbetsdag efter att telefonen har ankommit till PhoneTechs anläggning. PhoneTechs kontrollprocess kan dock påverkas av oväntade omständigheter, vilket kan försena processen med några dagar.
När betalningen har behandlats har säljaren avsagt sig sina rättigheter att göra eventuella anspråk i fråga om äganderätten till telefonen.
För eventuella återbetalningar eller annan ersättning måste du kontakta PhoneTechs kundtjänst. Observera att PhoneTech har rätt att neka återbetalningar eller ersättningskrav i efterhand.
Du måste omedelbart informera PhoneTechs kundtjänst om eventuella felaktigheter i samband med betalning. Om PhoneTech felaktigt betalar dig mer än den överenskomna summan måste du betala tillbaka mellanskillnaden från det ursprungliga beloppet inom 7 dagar efter det att betalningen gjordes. Om beloppet inte har överförts till PhoneTechs konto inom den överenskomna tidsramen har PhoneTech rätt att utkräva det överskjutande beloppet och vidta ytterligare rättsliga åtgärder om situationen så kräver.
- Ansvarsbegränsning
Ingenting i dessa villkor ska undanta eller begränsa PhoneTechs ansvar i frågor där det skulle vara olagligt för oss att begränsa eller undanta vårt ansvar.
PhoneTech ansvarar inte för indirekta kostnader som är en bieffekt av den huvudsakliga förlusten eller skadan, t.ex. förlust av intäkter eller affärsmöjligheter, eller underlåtenhet att leverera produkter eller för att uppfylla någon av våra andra skyldigheter enligt dessa villkor om ett sådant fel beror på en händelse som ligger utanför vår rimliga kontroll, inklusive men inte begränsat till brand, översvämning, storm, upplopp, inre oroligheter, krig, kärnenergiolycka, terroristaktivitet, strejk, pandemi eller karantän. PhoneTechs maximala ansvar gentemot dig för eventuella förluster eller skador som uppstår i samband med tjänsten ska begränsas till det totala priset på telefonen eller din beställning.
Produktansvaret för defekter är begränsat till eventuell återbetalning av produktens värde baserat på dess skick när PhoneTech tar emot den.
- Ändringar i villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra dessa villkor utan att meddela detta i förväg.
- Tillämplig lag och tvistlösning
Dessa villkor regleras av lagarna i Sverige. Vid eventuella klagomål, vänligen kontakta PhoneTech på info@phonetech.se eller 076-00 66 405.
- Kontaktuppgifter
Stora Gatan 44C 722 12 Västerås
Visa på kartan
076-00 66 405
info@phonetech.se
Måndag – Fredag: 10:00-18:00
lördag: 11:00 – 15:00
SÖNDAG: STÄNGT